Waarom een lekkernijdagje nog zo slecht niet is

Heb je het ook gemerkt dat als je een lijstje opmaakt met dingen die je niet mag eten tijdens je dieet, je er meer naar verlangt? Verbied jezelf iets en het wordt aantrekkelijk om het toch te doen. Een dieet volgen is al inspannend genoeg, en als je je elke dag opnieuw pusht om je aan alle regels te houden, dan kan het wel eens verkeerd aflopen.

Sommige diëters kiezen ervoor om elke week toch één dag in te lassen waarop ze alles mogen eten. De andere zes dagen houden ze zich dan aan de regels van het dieet. Andere diëters houden hun dieet dan weer langer vol als ze elke dag een klein lekkernijtje binnensmikkelen. Zelf moet je misschien ook één van die twee opties overwegen tijdens jouw dieet.

Door de regels te versoepelen heb je namelijk even rust. Een dieet volgen is een zware uitdaging voor je wilskracht. Die kracht is niet oneindig sterk; voor iedereen is er wel een limiet. Hoe langer je jezelf namelijk iets weigert, hoe meer je ernaar begint te verlangen. Door jezelf toe te laten elke dag een kleine snack te eten of een dag per week alles te eten wat je maar wil, wordt het gemakkelijker om de rest van de tijd de juiste, gezonde keuzes te maken.
Bovendien beslis jij wanneer je toegeeft aan je verlangens. Jij hebt de controle over jezelf en wat je eet, niet het voedsel. Eens je het lijstje met verboden producten in de vuilbak gekieperd hebt, breek je geen regels meer als je je favoriete snack eet. Daarnaast maak je het zo gemakkelijker voor jezelf om op lange termijn te diëten en meer gewicht te verliezen.

Wat denkt u hierover?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *