Verrassende voordelen van minder suiker eten

Natuurlijke suiker is relatief schadeloos, zelfs noodzakelijk voor onze lichamen zodat ze goed kunnen functioneren. Natuurlijke suikers, gekend als fructose of glucose, zitten in fruit, groenten en zuivelproducten. Toegevoegde suikers daarentegen bevatten lege calorieën. Die worden toegevoegd tijdens het maken van voedselproducten om er meer smaak, textuur of kleur aan te geven. Dit gebeurt veel vaker dan je zou denken; je hoeft niet naar de snoepwinkel te gaan om omgeven te worden door suikers. Die toegevoegde suikers kunnen een sterke invloed hebben op je gezondheid, en door te letten op wat je eet en toegevoegde suikers te vermijden, zal dit enkele voordelen met zich meebrengen:


• Een lagere bloeddruk.
Toegevoegde suikers kunnen je bloeddruk verhogen, waardoor er meer van je hart en bloedvaten gevraagd wordt. Een hoge bloeddruk kan zelfs je hele bloedvatenstelsel beschadigen en leiden tot hartaanvallen, hartziektes, beroertes, nierschade, en andere zware hartaandoeningen.
• Hogere goede cholesterol en lagere slechte cholesterol.
Mensen die veel toevoegde suikers binnenkrijgen zijn geneigd om hogere bloedvetwaarden te hebben, een hogere LDL-waarde, ofwel slechte cholesterol, en een lagere HDL-waarde, ook gekend als goede cholesterol, te hebben. LDL en bloedvetten verstoppen slagaders en bloedvaten en leiden tot hartziektes.
• Een beter hersenvermogen.
Onderzoek toont aan dat te veel suiker eten de cognitieve functie van hersenen negatief kan beïnvloeden en het aantal proteïnen vermindert die het geheugen en reactievermogen nodig hebben om goed te functioneren.
• Minder kans op Alzheimer en dementie.
Door veel toegevoegde suikers te eten wordt er minder BDNF geproduceerd, een stof die de hersenen helpt om nieuwe herinneringen aan te maken en zich het verleden te kunnen herinneren. Een lage BDF-waarde wordt gelinkt aan dementie en Alzheimer.
• Minder kans op diabetes.
Onderzoek toont aan dat een of twee (of meer) drankjes met suiker per dag drinken de kans met 26% verhoogt om diabetes type 2 te ontwikkelen. Door te veel suikers in te nemen krijg je een hoge insulineresistentie, waardoor fructose, glucose en andere vormen van natuurlijke suikers niet in de cellen geraken en vast komen te zitten in de bloedsomloop. De hoge bloedsuiker leidt tot diabetes type 1.

Wat denkt u hierover?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *