De valstrik van gedroogd fruit

Gedroogd fruit is ideaal als kleine snack of om een salade wat zoeter te maken. Maar als je je ooit hebt afgevraagd of gedroogd fruit dezelfde voedingswaarden en voordelen hebben als vers fruit, dan is het antwoord: niet echt. Onderzoek suggereert dat gedroogd fruit een dieet kunnen bevorderen en een goede bron voor belangrijke voedingsstoffen zijn, zoals vezels, vitamines A, C en K, magnesium, kalium en calcium. Toch moet je met deze dingen rekening houden:


1. Je zou wel eens meer kunnen eten dan je denkt.
In gedroogd fruit zit geen water. Gedroogd fruit is dus beduidend veel kleiner dan vers fruit. Je zult niet snel tien of twaalf verse abrikozen in één keer eten, maar met een zakje gedroogd abrikozen is dat snel gebeurd. Een verse abrikoos en een gedroogde abrikoos bevatten allebei hetzelfde aantal calorieën en suiker, tenzij de gedroogde versie nog gezoet is met toegevoegde suikers.
2. Er kunnen toegevoegde suikers zitten in gedroogd fruit.
Gedroogd fruit is geen snoep, dus wees op je hoede als het wel zo smaakt. Om ze lekkerder te maken, worden ze nog gezoet met extra suiker. Het enige ingrediënt dat er in gedroogd fruit zou mogen zitten is fruit.
3. Niet alle verwerkingsprocessen zijn hetzelfde.
Veel gedroogd fruit bevatten zwaveldioxide zodat ze langer te bewaren zijn. Zwaveldioxide is een problematisch bewaarmiddel voor gevoelige personen en kunnen je maag van streek maken en een allergische reactie of zelfs een astma-aanval uitlokken. De regels en standaard qua zwaveldioxide in voedsel hangt af van land tot land.
Gedroogd fruit kan een goede voedingsbron zijn voor vitaminen, mineralen en vezels. Maar kijk zeker de ingrediëntenlijst nog eens goed na en vermijd toegevoegde suikers en zwavel.

Wat denkt u hierover?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *