Tips voor emotionele eters

Onze geest bestaat als het ware uit twee delen: het rationele deel, ons verstand, en het emotionele deel, ons verlangen. Wanneer we dingen doen zonder erbij na te denken is het onze emotionele geest die ons stuurt. Onze acties en bewegingen worden gebaseerd op hoe we ons voelen op dat bepaalde moment. Bijvoorbeeld wanneer we in de koekjesdoos graaien: “voel me slecht, moet koekjes eten.” Onze rationele geest heeft de bovenhand wanneer we eerst nadenken voor we iets doen, zoals: “ik weet dat ik nu koekjes wil eten, maar ik ga me er niet gelukkiger door voelen en achteraf zal ik me er zelfs nog slechter door voelen.”

Door op onze eigen gevoelens te focussen, kunnen we onze bewustheid vergroten. Op die manier weten we wat we eten, hoeveel we eten en waarom we eten. Een vergroot bewustzijn kan ons dus helpen betere voedselkeuzes te maken zodat we ons gezonder, rustiger en in controle voelen. Het is echter niet altijd even gemakkelijk om onze gedachten erbij te houden. Een paar tips voor emotionele eters:

Zorg dat je niet afgeleid wordt tijdens het eten:

  • Eet niet terwijl je naar tv kijkt. Eet terwijl je aan tafel neerzit en concentreer je alleen op het eten van je maaltijd.
  • Eet niet waar je ook werkt, dan denk je snel aan wat je allemaal nog moet doen in plaats van aan wat je aan het eten bent. Ga naar buiten, de eetzaal of een restaurant.
  • Als je last hebt van stress, haal dan een paar keer diep adem om jezelf te kalmeren voor je beslist iets te eten.

Zorg dat je geniet van je eten:

  • Denk voor het eten eens na waar je zin in hebt en probeer dat dan ook klaar te maken en te eten.
  • Als je een van je favoriete gerechten aan het eten bent, geniet er dan van. Eet er traag van en let op de smaken, de textuur, de temperatuur, enz.
  • Experimenteer met porties van je favoriete voedsel en merk op hoe bevredigend kleinere porties kunnen zijn wanneer je er trager van eet en van elke hap geniet.

Wat denkt u hierover?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *