Te weinig slaap veroorzaakt honger

Alsmaar meer onderzoek toont aan dat er een link is tussen te weinig slapen en bijkomen. We weten allemaal al dat genoeg slapen essentieel is voor een goede gezondheid, maar hoe belangrijk is het om ons gewicht onder controle te houden?

Er zijn twee hormonen die een grote rol spelen bij ons hongergevoel. Enerzijds hebben we ghreline, een hormoon dat onze eetlust opwekt, en anderzijds leptine, dat ons het gevoel geeft dat we genoeg gegeten hebben. Door te weinig te slapen neemt ghreline toe in ons lichaam en produceert het lichaam minder leptine, waardoor ons hongergevoel blijft aanhouden.
Experten raden volwassenen aan om elke nacht zeven tot negen uur te slapen. Als je wil afvallen maar te weinig slaapt, verkies dan een middagdutje boven een work-outsessie of ga vroeger slapen. Als je niet genoeg slaapt, heb je toch niet de nodige energie om te sporten. Je kunt door te fitnessen dan misschien calorieën verliezen, maar op lange termijn zorgt slaap ervoor dat je er minder calorieën af moet werken.

8 tips om beter te slapen:
1. Zorg dat je slaapkamer donker, niet te warm en stil is.
2. Probeer enkel in je bed te gaan liggen wanneer het tijd is om te slapen.
3. Houd een notitieboekje op je nachtkastje om gedachten ’s nachts neer te schrijven. Dit helpt om je geest te kalmeren.
4. Vermijd de computer dertig tot zestig minuten voor het slapengaan. Uit het scherm komt er een blauwer licht dat je langer wakker kan houden.
5. Probeer medititatie- en ontspanningstechnieken.
6. Door regelmatig te sporten kun je beter slapen.
7. Eet niets meer vanaf twee uur voor het slapengaan. Dat bevordert de spijsvertering.
8. Koop een topdekmatras als je door je eigen matras niet goed slaapt.

Wat denkt u hierover?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *