Simpele manieren om natuurlijk af te vallen (wetenschappelijk onderbouwd)

Online vinden we veel informatie over gezonde voeding, verschillende diëten en manieren om gewicht te verliezen, maar vaak lijkt die informatie elkaar tegen te spreken. Sommige dingen worden ook niet eens ondersteund door de wetenschap. Hier volgen enkele simpele, wetenschappelijk onderbouwde manieren om natuurlijk af te vallen.


• Eet proteïnen
Door de proteïnen die we eten te verteren, verbrandt ons lichaam calorieën. Dankzij een dieet rijk aan proteïnen, kun je al snel tot honderd calorieën per dag verbranden. Bovendien voel je je ook sneller voldaan en heb je minder honger als bij andere diëten. Enkele studies hebben aangetoond dat degenen die zo’n dieet volgen tot 400 calorieën minder eten per dag.
• Vermijd verwerkte voedingsmiddelen
Behandelde en verwerkte voedingsmiddelen bevatten meestal veel toevoegde suikers, toegevoegde vetten en calorieën. Bovendien zijn die voedingsmiddelen zo ontwikkeld dat je er blijft zin in hebben en er dus blijft van eten tot je niet meer kan. Je kunt er veel sneller verslaafd aan geraken dan aan onverwerkte voedselproducten.
• Houd alleen gezonde voeding en snacks in huis
Onderzoek heeft aangetoond dat je gewicht en eetgewoonten beïnvloed worden door het voedsel dat je in huis hebt. Doordat er altijd gezond voedsel in de (koel)kast ligt, is er minder kans dat jij of iemand anders van het gezin ongezond eet. Er zijn ook veel gezonde en natuurlijke snacks die gemakkelijk klaar te maken en mee te nemen zijn, zoals yoghurt, fruit, noten, worteltjes en hardgekookte eitjes.
• Drink water
Het is waar dat je gewicht kunt verliezen door meer water te drinken. Door een halve liter water te drinken, kun je tot een uur erna tot dertig procent meer calorieën verbranden. Bovendien heb je minder honger als je net voor het eten water drinkt, waardoor je dan minder calorieën inneemt. Je zult het meest gewicht verliezen dankzij deze methode wanneer je frisdranken en alcoholische dranken vervangt door water.
• Drink ongezoete koffie
Zwarte koffie is een drankje dat rijk is aan anti-oxidanten en andere samenstellingen die bevorderlijk zijn voor de gezondheid. Koffie drinken kan bijdragen aan gewichtsverlies en meer energie. Koffie met caffeïne kan je metabolisme verhogen met drie tot elf procent. Natuurlijk is te veel koffie ook niet goed, dus zwarte koffie met mate drinken is de boodschap.
• Verminder de hoeveelheid geraffineerde koolhydraten die je inneemt
Geraffineerde koolhydraten zijn koolhydraten waarvan de meeste voordelige voedingsstoffen en vezels verwijderd zijn. Ze zijn gemakkelijk te verteren, waardoor je je gemakkelijker overeet en waardoor je vatbaarder bent voor ziektes. Geraffineerde koolhydraten vind je in wit brood, witte rijst, pasta, ontbijtgranen, gebak en andere zoetigheden.
• Vast periodiek
Periodiek vasten is een eetpatroon waarbij je gedurende een bepaalde periode normaal eet en tijdens een andere periode minder eet. Een voorbeeld van zo’n eetpatroon is het 5:2-dieet, waarbij je vijf dagen per week normaal eet en op de resterende twee dagen maximum 600 calorieen eet. Doordat je maar twee dagen van de week hoeft te letten op wat je eet, kun je dit dieet veel langer volhouden op lange termijn.
• Drink ongezoete groene thee
Geen koffieliefhebber? Dan is groene thee misschien wel iets voor jou, ook een natuurlijk drankje dat, net als zwarte koffie, rijk is aan anti-oxidanten. Groene thee drinken zou veel voordelen me zich meebrengen, zoals sneller vet verbranden en gewicht verliezen.
• Eet meer groenten en fruit
Fruit en groenten zijn heel erg gezond: ze bevatten veel water, voedingsstoffen en vezels. Ze hebben meestal een heel lage energiedichtheid, waardoor je er veel van kan eten zonder te veel calorieën binnen te krijgen. Honderden studies hebben aangetoond dat mensen die meer fruit en groenten eten over het algemeen minder wegen.
• Gebruik kleinere borden
Enkele studies hebben aangetoond dat als je van kleinere borden eet, ook minder eet. Mensen neigen hun bord te vullen tot het vol ligt, ongeacht hoe groot dat bord is. Op grote borden zullen dus grotere porties liggen dan op kleine borden, wat betekent dat je dan ook meer calorieën inneemt.
• Probeer een dieet waarbij je weinig koolhydraten eet
Door minder koolhydraten en meer vetten en proteïnen te eten, heb je minder honger. Dit helpt dan weer om minder calorieën te eten. Door een dieet te volgen waarbij je weinig koolhydraten eet in plaats van weinig vetten, kan je tot drie keer meer gewicht verliezen. Bovendien kan zo’n dieet je minder vatbaar maken voor ziektes.
• Eet trager
Als je te snel eet, kun je veel te veel calorieën binnenkrijgen voordat je lichaam doorheeft dat je al voldaan bent. Snellere eters hebben dus meer kans op zwaarlijvigheid dan tragere eters. Trager kauwen is de boodschap. Dan kan je meteen ook langer genieten van de verschillende smaken en texturen.
• Slaap genoeg
Genoeg slapen is heel erg belangrijk om af te vallen en om te voorkomen dat je weer bijkomt. Studies hebben aangetoond dat mensen die een tekort aan slaap hebben 55% eerder kans hebben om zwaarlijvig te worden. Dat getal is zelfs hoger voor kinderen. Dit komt omdat te weinig slaap een invloed heeft op de hormonen die verantwoordelijk zijn voor het hongergevoel
• Eet meer vezels
Voedselproducten die rijk zijn aan vezels kunnen helpen gewicht te verliezen, en dan vooral producten met vezels die oplosbaar zijn in water omdat die soorten vezels het hongergevoel doen afnemen. Vezels laten je vanzelf minder eten zonder dat je erbij na hoeft te denken. Bovendien zijn veel soorten vezels goed voor de gezonde darmbacteriën, die met hun aanwezigheid de kans op obesitas verkleinen.
• Poets je tanden na het eten
Veel mensen poetsen hun tanden na het eten. Dit helpt om het verlangen naar snacks tussen de maaltijden door te verminderen, omdat alles dan gewoon naar tandpasta smaakt. Als je dus na het eten je tanden poetst of je mond spoelt met bijvoorbeeld Listerine, ben je minder geneigd om tussendoor te eten.
• Doe aan cardiotraining
Door aan cardiotraining te doen, of het nu joggen, lopen, fietsen of (snel)wandelen is, is een goede manier om calorieën te verbranden en je mentale en fysische gezondheid te verbeteren. Het is bewezen dat cardiotraining het risico op hartziekten vermindert, en het kan zeker ook helpen om gewicht te verliezen.
• Focus je op een verandering van levenstijl
Als je je alleen focust op gewicht verliezen, zal je dieet op lange termijn niets uitmaken. In plaats van naar een lager gewicht te streven, streef je beter naar een gezondere levenstijl waarbij je je lichaam voorziet van alle nodige voedingsstoffen. Word een gezonder, fitter en gelukkiger persoon, niet alleen een magerder persoon.
• Ga minder op restaurant
De porties die je in een restaurant op je bord krijgt, zijn veel groter dan je eigenlijk nodig hebt. Mensen hebben de neiging om hun bord helemaal leeg te eten, ongeacht hoeveel erop ligt. Zo zijn de meesten in de westerse wereld ook opgevoed. Het probleem daarbij is dat we dan veel meer eten dan nodig is, en dus ook veel meer calorieën binnenkrijgen. Laat dus gerust je eten liggen op restaurant (of vraag om een doggy-bag).
• Eet meer eieren
Eieren zijn goedkoop (gratis zelfs als je kippen hebt), laag in calorieën, hoog in proteïnen en bevatten verschillende andere voedingsstoffen. Onderzoek heeft aangetoond dat voedselproducten die veel proteïnen bevatten het hongergevoel doen afnemen en je meer voldaan doen voelen. Door ’s ochtends dus een eitje als ontbijt te eten, zul je gedurende de rest van de dag minder calorieën innemen, waardoor je tot 65% meer gewicht kunt verliezen over een periode van acht weken.
• Eet pikant
Chilipepers en jalapenos bevatten een stof, genaamd capsaïcine. Deze stof boost je metabolisme en laat je meer vet verbranden. Bovendien vermindert capsaïcine, net als proteïnen, de eetlust en dus het aantal calorieën dat je binnenkrijgt.

Wat denkt u hierover?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *