Alcohol maakt je dikker

Drank doet ons naar voedsel verlangen. Erger nog, laat ons meer calorieën als vet opslaan. De goede kant van het verhaal is dat we alcohol niet moeten opgeven om een leuke avond te hebben. Het is mogelijk om te blijven drinken terwijl je je gewicht onder controle houdt: namelijk maar één alcoholisch drankje per uur drinken.

Alcohol triggert “goesting”, vooral naar junk food. Volgens een studie in Science Translational Medicine veroorzaakt je eerste alcoholische drankje een stroom van endorfines, hormonen die ervoor zorgen dat je je goed voelt. Daarna vertraagt de alcohol de signalen in het rationele deel van je hersenen. Je logica en wilskracht gaan tenonder en je kan geen snacks meer weigeren.
Op dat moment vertelt je lichaam je dat het honger heeft. Maar in feite heb je geen honger. Door de alcohol zakken die hormoonniveau’s die helpen om water te bewaren, waardoor je gedehydrateerd wordt. Daardoor heb je dorst, en dorst wordt door het lichaam soms verkeerdelijk geregistreerd als honger. Daarnaast veroorzaakt drank een hogere bloedsuikerspiegel, waardoor je alvleesklier meer insuline aanmaakt. Die insuline doet je meer vet opslaan en verlaagt je bloedsuikerspiegel, met meer honger als gevolg.
Het kan dus heel goed zijn dat je een pak frieten koopt. Maar dat heeft twee gevolgen: ten eerste eet je meer calorieën dan gepland, en ten tweede is het heel waarschijnlijk dat je ze opslaat als vet. Alcohol metaboliseren is voor het lichaam belangrijker dan voedsel te verteren, dus je verbrandt alcohol sneller dan voedselcalorieën. Als je meer dan één drankje per uur drinkt, kan je lever de alcohol niet snel genoeg metaboliseren, waardoor meer drank en meer verlangen naar junkfood je denkvermogen beïnvloeden.

Wat denkt u hierover?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *